Bir adam biriyle evlenir, anlaşamaz. Yıllar sonra ise eski karısının kardeşiyle evlenir ve mutlu olur. İronik değil mi?

Bahsettiğimiz hikaye Woody Allen'ın kaleminden çıkmışsa ironik olması kaçınılmaz zaten. Onun hikayelerindeki karmaşık ilişkiler herkesin sevebileceği türden değil. Onun filmlerini sevebilmek için onun anlatmak istediklerine katılabilmeniz, o sinir bozucu karakterine kendinizi yakın hissedebilmeniz gerek.

Hannah, Holly ve Lee isminde üç kız kardeşin hayatlarından bahsederken bir yandan da kendinden fazlasıyla izler taşıyan bir "eski koca" karakteriyle hayatını sorguluyor Allen "Hannah And Her Sisters" filminde. Her filmini izlerken kadın-erkek ilişkilerine, Tanrı'nın varlığına, inanca, hayatın anlamına ilişkin ortaya koyduğu fikirleri, diyalogları irdelerim. Bu filmi de izlerken çokca düşündüm ancak en çok takıldığım nokta şuydu "ilişkilerde bir taraf ihtiyaç duyan bir taraf da ihtiyaç duyulan olduğu zaman o kusursuz ilişki sanılır" yanılgısı.


Hannah And Her Sisters filminde kız kardeşler arasında gidip gelen iki adam ele alınıyor. Biri Michael Caine tarafından canlandırılan Hannah'ın kocası ve kız kardeşi Lee'ye aşık olan Eliot diğeri ise Hannah'ın eski kocası ve yine kız kardeşi Holly'ye ilgisini gizleyememiş olan Woody Allen tarafından canlandırılan Mickey. İkisi de Hannah'ı seven ancak onun kendilerine ihtiyaç duymamasından başka kadınlara yönelen erkekler. Bu noktadan yola çıkarak ilişkileri ihtiyaç duyulan-ihtiyaç duyan kapsamında irdeliyor Allen. Lee'nin Frederick ile olan ilişkisini bizlere yansıtırken kurduğu diyaloglarda da bunu açıkca gösteriyor. Lee hayatını düzene sokan Frederick'e "benden alacak neyin kaldı" derken Frederick de "sana öğreteceklerim bitmedi, bana hala ihtiyacın var" diye basbas bağırıyor. Filmi izlerken eğer düşünmeye açık biriyseniz ister istemez kendinizi, bir ilişkiniz varsa onu yoksa eski ilişkilerinizi gözden geçirmemeniz mümkün değil. Mesela benim kafamda eski sevgilimin ayrılmadan önce bana kurduğu şu cümle belirdi "senin bana ihtiyacın yok ki".

Çok acı bir şey bu yani ilişkileri bu şekilde görmek. Ama yapılıyor, ben de yaptım. Oysa hissedersin, yaşarsın ve biter işte. İhtiyaç duyduğun için yaşıyorsan ilişki sevgililikten başka bir şey oluyor bence. Öyle değil mi?


Anlayacağınız üzere ben hala düşünüyorum. Her Allen filminden sonra yaptığım gibi. Eğer siz de ilişkiler ve hayat hakkında düşünmek istiyorsanız açın herhangi bir Woody Allen filmini izleyin. Eğer ilişkiye ihtiyacınız olduğunu düşünüyorsanız açın bu filmi izleyin. Hepinize iyi seyirler.

0 yorum:

top